De Gitaar

De gitaar van Leonid Petrovich Karagantcheff is een bijzonder instrument. Het is een laat negentiende eeuwse Russische gitaar. In 2012 kreeg ik het instrument van Sasha Karagantcheff, de zoon van Leonid. Helaas was het instrument toen in erg slechte staat. Omwille van de volgende redenen heb ik het instrument laten restaureren:

  • Het instrument heeft een indrukwekkende geschiedenis. Het is mee geweest op al Karagantcheff zijn reizen door Europa, Afrika en Azië waarbij met het instrument voor verschillende vorsten is opgetreden;
  • De composities van Karagantcheff vormen een bijzonder cultuurhistorisch erfgoed;
  • De gitaar heeft een bijzondere betekenis voor de familie Kargantcheff.
  • Met de restauratie van de gitaar is het beter mogelijk de muziek van Leonid Petrovich Karagantcheff weer te laten herleven.

De geschiedenis van de gitaar

  • De gitaar is gebouwd in de 19e eeuw;
  • Waarschijnlijk heeft Karagantcheff de gitaar verkregen vlak voor of tijdens zijn opleiding op het conservatorium van Boekarest (1927-1930);
  • In 1930 heeft Karagantcheff met de gitaar een wereldtournee gemaakt voor vorsten in Europa, Afrika en Azië;
  • De gitaar heeft de oorlog in Nederlands-Indië (Japanse bezetting) overleefd.
  • In 2012 kreeg ik de gitaar in mijn bezit van de zoon van Karagantcheff (Sasha Karagantcheff) omdat hij erg graag zou zien dat er weer op gespeeld werd. Sinds het overlijden van Karagantcheff is er niet meer op de gitaar gespeeld.
  • 2013-2015 : restauratie van de gitaar m.b.v. Crowdfunding.
  • 2016 opname van een cd: Russische gitaarcomposities gespeeld op de Karagantcheff-gitaar.

De kenmerken van de gitaar voor de restauratie

  • Een antieke 7-snarige (Russische) gitaar (tamelijk zeldzaam);
  • stemming (van laag naar hoog): DGBDGBD

Technische staat

Helaas is dit zeldzame instrument momenteel in slechte staat en daardoor onbespeelbaar. Het moet daarom dringend worden gerestaureerd.

  • De huidige brug is aan het loslaten (gekanteld ten opzichte van het bovenblad) waardoor de gitaar ook niet goed intoneert. Daarnaast heeft het bovenblad enkele slecht gerepareerde scheuren en moet het bovenblad (na reparatie hiervan) opnieuw gelakt worden. Dit zijn mankementen die door een deskundige gitaarbouwer allemaal goed te verhelpen zijn.
  • De eerste fase van de restauratie (ontmanteling) is afgerond. Daarbij kwam naar voren dat de gitaar eerder op slechte wijze is gerestaureerd. Op dit moment zamel ik meer geld in voor de volgende fase. Dan worden oude lijmresten per onderdeel verwijderd en kan de gitaar weer in elkaar gezet worden.

De gitaar na restauratie

Waarschijnlijk is de gitaar gebouwd als 6-snarig instrument en later omgebouwd naar 7-snarige gitaar.

Nadat ik de gitaar in 2012 heb verkregen van de zoon van Karagantcheff heb ik de gitaar laten restaureren door gitaarbouwer Dirk-Jan Schrander.Tijdens de ingrijpende restauratie is de gitaar weer een 6-snarig instrument geworden. Enerzijds omdat de gitaarhals erg smal is en het spelen met 7-snaren wel erg krap wordt, anderzijds omdat de hals de grotere spanning van 7 snaren wellicht niet aan kan. Ook is de gitaar voorzien